יום שלישי, 2 בפברואר 2016

מים לי-ם ולהפך

יאיר אסף- שפירא
מכון ירושלים לחקר ישראל   www.jiis.org.il

מה תהיה ההשפעה של קיצור זמן הנסיעה בין ירושלים לתל-אביב, בעקבות שידרוג כביש 1, ופתיחת קו הרכבת החדש בין שתי הערים? האם הגדלת חופש הבחירה, כלומר האפשרות למגורים בירושלים ועבודה בתל-אביב, ולהפך, תמשוך יותר אנשים להתגורר בירושלים ולעבוד בתל-אביב, או שיותר יבחרו דווקא באופציה ההפוכה – מגורים בתל-אביב או בסביבותיה ועבודה בירושלים? לא ברור מה יבחרו המועסקים לעשות, וגם לא ברור מה עדיף מבחינת העיר ירושלים. ימים יגידו, אך בינתיים מעניין לראות מהי בחירתם של המועסקים כיום:

לפי נתוני סקר כח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בירושלים מועסקים 293,200 עובדים (נתוני סוף 2013). הרוב הגדול מביניהם, 224,700, או 77%, מתגוררים בעיר, והיתר (23%) מגיעים מבחוץ. מבין 68,600 המועסקים הבאים מחוץ לירושלים לעבוד בה, מגיעים הרוב (48,100, 70%) מהסביבה (מחוזות ירושלים ויו"ש). 16,600 מגיעים מאזור המרכז (מחוזות המרכז ותל-אביב, כולל מודיעין), והיתר מגיעים מהצפון, מהדרום, או מחיפה. המגיעים מאזור המרכז הם כפי הנראה קהל היעד הפוטנציאלי לכביש 1 המשודרג ולרכבת, בכיוון ירושלים.

ומה באשר לכיוון ההפוך? האם הרכבות בבוקר מירושלים לתל-אביב תהיינה מלאות יותר או פחות מאלו שיבואו מולן? כיום יוצאים מירושלים לעבוד במקומות אחרים 34,000 מועסקים, כלומר כחצי ממספר המועסקים הנכנסים לעיר לעבוד בה. מתוכם, 10,300 עובדים באזור המרכז (2,900 מהם בעיר תל-אביב). נראה שאלו מרכיבים את קהל היעד הפוטנציאלי לרכבת לתל-אביב – נמוך ממספר הנוסעים בכיוון ההפוך, אבל עדיין כמות נוסעים משמעותית מאוד.

בבדיקת המכוניות הנכנסות לעיר מכיוון המרכז מתגלה מגמה דומה. בשעות 6:00—10:00 נכנסו לירושלים כ-9,300 מכוניות דרך כביש 1 (מדידה בין שער הגיא לשורש, ממוצע 2012-13), ו-6,600 מכוניות דרך כביש 443 (מדידה בין צומת מכבים-רעות לגבעת זאב, 2015), כלומר בסך הכל כ-15,900 מכוניות המגיעות לירושלים מאזור המרכז בשעות הבוקר. באותן שעות, נסעו בכיוון הנגדי באותם קטעי דרך כ-13,300 מכוניות. תמונה הפוכה מתגלה בשעות אחר הצהרים, כאשר היוממים חוזרים הביתה. בין השעות 14:00—18:00 נסעו בכיוון תל-אביב כ-17,200 מכוניות, לעומת 15,300 שנסעו בכיוון ירושלים.